måndag 15 augusti 2011

Ett tillåtande samhälle


Dessa två kampanjer har slagit rekord i anmälningar till reklamombudsmannen - 200 vardera - man anser att reklamen är "oetisk".

Jag håller med, i synnerhet gällande otrohetsreklamen som jag skulle vilja beskriva som avskyvärd.

Men att anmäla till RO? Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är löjligt.

Jag vill ha ett samhälle som tillåter också dum och låg reklam (så länge den inte är rent osaklig...).

Och som tillåter oss konsumenter att välja bort att bli påverkade av den.

AB SvD SvD SKD NSK HD GP D

  • Apropå tillåtande samhälle...

Danmark har numera 350 000 övervakningskameror, vilket motsvarar en kamera för var femtonde invånare.

"Försäljningen av bevakningsutrustning har ökat så snabbt att till och med försäljarna är skeptiska."

Då är det illa...

1 kommentar:

  1. Hej Håkan!
    Reklam fyller det offentliga rummet med en oerhört massa budskap och är dessutom helt lagligt, om du kan betala för det.
    Budskap om hur lyckliga kvinnor är av att ha mens om de använder rätt bindor. Hur manliga män anses vara om vi använder rätt produkter. Hur vi kan vara otrogna utan att vara ärliga mot vår partner/partners.
    Däremot har, åtminstone Stockholm, nolltolerans mot gatukonst. Detta av troligtvis tre anledningar: Det anses av några som fult, oönskade åsikter sprids och främst att de inte betalar för sitt utrymme. Dock är det fullt lagligt att tapetsera staden med valplakatr i valtider utan ansvar att städa efter valet.

    SvaraRadera