måndag 17 oktober 2011

De kanske rent av har rätt


Den här gången är det klädkedjan Jack & Jones som "får på nöten för att ha marknadsfört herrkläder med hjälp av lättklädda kvinnor".

RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd) kallar tilltaget för sexistiskt.

De kanske rent av har rätt - jag har inte sett reklamen. Klädkedjan försvarar sig med att reklamen är "humoristisk och ironisk". Vilket i så fall framgår dåligt, enligt RON.

Jag vidhåller dock att jag vill ha ett samhälle som tillåter också dum och låg reklam - så länge den inte är rent osaklig.

Och som tillåter oss konsumenter att välja bort att bli påverkade av den.

De pengar som läggs på RO borde användas till bättre saker. Och inte som nu - till gratisreklam för Jack & Jones.

SVT AB  HD GP BT D

  • Apropå gratisreklam...

Granskningsnämnden fäller SVT för ett inslag i ”Gomorron Sverige”, där Ebba von Sydows bok ”Kungligt snygg” visades upp upprepade gånger.

"Eftersom boken var skriven av en programledare på SVT (von Sydow är programledare för ”Go'kväll lördag) och visades upp så stort i tv strider inslaget mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande."

Dubbel reklam för Ebba von Sydows bok, med andra ord.

EXP DN HD GP BT 

2 kommentarer:

  1. Nu gör du gratis reklam för något jag inte har hört talas om överhuvudtaget. Nyfiken blev jag dock på denna sexistiska reklam som jag annars aldrig hade brytt mig om. Sex säljer!

    Tobbe

    SvaraRadera
  2. Säker på att jag gör det gratis...:)

    SvaraRadera